Samtykke til å gjøre oss bedre

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.

Beiarpuls Turbeskrivelse Skjelåtinden

Turbeskrivelse Skjelåtinden

Bli med til Beiarn og Meløys høyeste fjelltopp på 1637 moh!

Her får du to turbeskrivelser i ett. Vi nyter beskrivelsene og bildene like mye som vi gleder oss til å komme oss dit en dag.

Blir det Skjelåtinden på deg i år kanskje?

Den mest brukte ruten

Start fra Trollberget der bilveien ender øverst i Beiardalen. Ca. 40 meter vest for brua over Beiarelva tar du til høyre over ei slette og inn på en merket sti opp lia til Fonnelva. Tidligere var dette ei stor breelv. Nå er det bare en bekk som renner mellom mange morenesteiner.

Dette er den mest brukte ruta, og er merket med svart på kartet.

Steintøff opplevelse.

Breutsikt

Nå følger du den steinete dalen, og går opp noen bratte berg som kan være dekket av en snøskavl langt utover sommeren.

Her får du den første utsikten mot Skjelåtindbreen.

På tidligere kart heter den Hanspolsabreen. På nyere kart er navnet bytta slik at Skjelåtindbreen ligger under Skjelåtinden, som i grunn blir mer riktig.

Elva kan vades over når den ikke er for stor. Ved høy vannføring kan vadere være lurt å ha med.

Følge fjellrygg

Etter kryssing av elva går du litt sørover og opp fjellryggen mellom Skjelåtindbreen og Trollbergdalsbreen. Denne fjellryggen følger du til høyde 1341. Fra fjellryggen har du en flott utsikt over Skjelåtindbreen, Trollbergdalsbreen og en del av Lappflyttarbreen.

Utsikt sørover mot Trollbergdalsbreen og Lappflyttarbreen.

Bildet viser Skjelåtindbreen med Skjelåtinden bak, og søndre Hanspolsatind helt til høyre.

Utkant av bre

Øst for og nedenfor høyde 1341 må du gå opp en lang snøskavl som er en utkant av Skjelåtindbreen. Sent på sommeren kan denne snøskavlen være svært hard.

Her anbefales bruk av brodder eller stegjern.

I øverste del av breen kan du komme over dype og brede sprekker, som bildet nedenfor viser. Dette skyldes at breen har løsnet fra berget bak.

Spennende opplevelser underveis.

Bratt utfordring

Fra høyde 1341 følger vi snøkanten til foten av Skjelåtinden, og videre nordover opp en bratt fjellrygg med mye stor stein. Dette partiet kan være en utfordring.

Små mennesker i stor steinur.

Belønning

Endelig, etter lange timer er du framme, og kan nyte, nyte, nyte! Fra toppen av Skjelåtinden har du vid utsikt i alle retninger.

Mot vest ser vi litt av Storglomvatnet, Vestisen og Helgelandsbukken.

Fantastisk utsikt mot vest.

Se oftere mot nord. Det gir sjelefred.

Beiaralpene

Mot nord ser du nedover Gråtådalen med Simlebreen på vestsiden, og nordover Beiaralpene med nordre Hanspolsatind, Leiråtinden, Gråtåegga og Stormyrtinden.

Mot sør ser du Lappflyttarbreen, en del av Østisen med Istinden, og lengst i sør kan du skimte Okstindene.

Mot øst ser du alle fjellene på østsiden av Beiardalen, og en lang rekke topper på Saltfjellet og videre nordover mot Sulisfjellene.

Utsikt mot sør.

Rød rute

Det fins også et annet alternativ til første del av ruta fra veien ved Trollberget. Denne ruta er merket med rødt på kartet øverst.

Fra brua over Beiarelva følger du den asfalterte veien sørvestover ca. 130 m til der veien gjør en sving til høyre. Her krysser du et delvis tørrlagt elveleie på sørsiden av veien, og går oppover lia langs et skogløst felt etter tidligere ras. Gå mot nedre ende av ei loddrett kløft i fjellsida. Denne er lett synlig.

Naturens dramatiske kunst.

Følg stien

Fra sørenden av kløfta følger du en ryddet og merket sti som slynger seg oppover lia til skoggrensen.

Underveis opp lia kan du noen steder få nærkontakt med det dramatiske Trollbergjuvet.

Stien kan noen steder være bratt, men det er mange fjellbjørkelegger å gripe tak i.

Høstens fargeprakt.

Over elva

Nordsiden av Trollbergjuvet er en loddrett fjellvegg på ca. 200 m. Det er mulig å gå et stykke inn i juvet fra den nedre enden når det er lite vann i bekken.

Ovenfor skoggrensen ved 800 moh. treffer du på et elveleie som Statkraft har sprengt ut. Anbefaler vadere med sklisikker såle. Når vannføringen ikke er altfor stor, er ikke dette noe problem. Bruk staver som støtte i strømmen og for å måle vanndybden der du har tenkt å sette foten.

Det er vanskelig å se bunnen i ei slamfylt breelv.

Dårlig sikt, så vær forsiktig.

Rutene møter hverandre

Herfra går du opp mot fjellryggen mellom Trollbergdalsbreen og Skjelåtindbreen, og fortsetter langs ruta som beskrevet tidligere. Fordelene med denne alternative ruta er at den er litt kortere enn den første, innebærer mye mindre steinklatring og en ekstra naturopplevelse ved Trollbergjuvet.

Turbeskrivelser, kart og alle bilder er fra kjentmann Magne Stensland.

God tur, og god beiarpuls!

Dette er en krevende langtur. Sensommer eller tidlig høst kan være et godt tidspunkt.

Ønsker du å bestige Skjelåtinden? Vi anbefaler guiding eller fellesturer. Kontakt Beiarn Turlag eller turistinformasjonen.