Samtykke til å gjøre oss bedre

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.

Beiarpuls Turbeskrivelse Kamtinden

Turbeskrivelse Kamtinden

Bli med til en av de mange flotte fjelltopper på vestsida av kommunen. Denne fjelltoppen kan utforskes med noenlunde samme rute sommer som vinter.

Start på skogsvei

Kjør Beiardalsveien sørover i dalen. Du skal til Stormyrhals og finne en skogsvei som starter like nord for Litljorda. Her er det mulig å parkere.

Følg skogsveien der den gjør en sving sørvestover, og deretter en skogsvei som tar av til høyre videre oppover lia. Herfra går du opp ei bratt skråning mot Stormyrloftet, som du følger sørover. Her er det spesielt fint å gå.

Der går du under og langs en loddrett berghammer. Like før møtet med elva fra Storskardet er det mulig å komme opp. Herfra kan du gå nordsiden av Storskardet til kanten av Gråtådalen, og videre følge ryggen østover mot toppen.

Ruta er på ca. 6 km.

Her ser du Stormyrtinden, Storskardet og øverste del av Gråtådalen.

Her ser du litt av Simlebreen og Vegdalen.

Utsikt fra toppen

Fra toppen ser du det meste av Gråtådalen med Simlebreen, Simletind, Vegdalen, Vegdalsfjellet og nordre Glomvassfjellet. Mot sør ser du Stormyrtinden som stenger for mye av utsikten videre sørover. Mot øst øvre Beiardalen med fjellene på østsiden som Øvre Staupåtinden, Hengfjellet, Muoidetinden og Tellingen.

Gråtådalen, Skjellåga, Skjellåfonna, Simletinden, Gråtåtinden og bakerst skimter du Lurfjellet.

Flere rutevalg

Til Kamtinden er det flere muligheter for rutevalg og startpunkt. Enda kortere er det å starte på Laukslett. Det er også mulig å bestige Kamtinden langs fjellryggen som vender mot sørøst.

Ei lang rute er å starte på Rengård, og følge merket sti til Kyskåfjellet, og videre følge den lange ryggen mot toppen. Det gir ei ca. 9 km lang rute med mye utsikt.

Skal du bestige toppen om vinteren kan det være lurt å ha med brodder eller stegjern, siden mange fjelltopper er isete da.

Turbeskrivelse og bilder av Magne Stensland.